NYHET: Yin Yoga

Hva er Yin yoga:
Yin yoga er en rolig og meditativ yogaform som stammer fra den taoisme ideen om yin og yang som to motsetninger som skaper harmoni. Vi lever i et samfunn med mye yang energi- Vi har en travel hverdag med høyt tempo og mye aktivitet.
Yin yoga er en motvekt til dette, med fokus på hvile, stabilitet og ro.
 
Hvordan er en yin yoga time?
I timen gjør vi rolige, fysiske yogaøvelser, sittende eller liggende på matten. Stillingene holdes lenge, gjerne opp til fem minutter, så de får effekt på et dypere plan.
Vi bruker behaglige treningsklær og kan gjerne beholde sokkene på.
 
Hva skjer i kroppen?
Vi løser opp og skaper sirkulasjon i skjelettmuskulatur, bindevev, ledd og ligamenter og skaper ro og refleksjon. Gjennom Yin Yoga skaper vi balanse i kroppen vår, og kanskje også i livet.
Hvem kan trene yin yoga?
Alle kan ha glede av Yin Yoga, også de som ellers praktiserer sterkere, mer dynamisk yoga.
Kursholder:
Instruktør Guro Aarre                                                                                                                                    
Jeg har trent yoga i mange år, men det er først de siste årene at jeg har oppdaget og falt fullstendig for yin yoga. Etter å ha trent yin yoga sporadisk i et par år, tok jeg i høst et instruktørkurs og er nå sertifisert instruktør.  Jeg holder meg fortløpende oppdatert på trender, litteratur og retninger innenfor yoga og kurser meg stadig for å følge med.
Om meg
Jeg jobber på Universitetet i Stavanger, har to barn, en hund og en burfugl. Vi bor og stortrives på Nærbø. Trening har alltid vært en stor del av hverdagen min og det gir meg mye glede. Tidligere har all lystbetont trening for meg vært synonymt med høy puls og grensesprengning og jeg har vært spesielt begeistret for spinning, klatring, friluftsliv, kajakk, dynamisk yoga og styrketrening.
 
Hva er yin yoga for meg?
I en aktiv og hektisk hverdag, er yin yoga for meg en veldig god balanserende motvekt. Når jeg praktiserer aktivt, oppnår jeg en indre ro, jeg håndter stress bedre, sover bedre, og jeg har blitt roligere. I tillegg opplever jeg kroppen min har blitt særdeles mye mer fleksibel og jeg kommer nå dypt inn i stillinger jeg så vidt behersket for noen år siden.